چگونه مسکن متری بخریم؟ / شروط و جزيیات

جواد فلاح، درباره انتشار اوراق سلف موازی مسکن (خرید متری مسکن) افزود: از زمستان سال گذشته، طرح فروش متری مسکن در وزارت راه و شهرسازی مطرح شد و مورد توافق بورس کالا و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از راهکار‌های خانه دار شدن مردم، فروش متری زمین است گفت: با توجه به افزایش قیمت مسکن، برخی افراد قدرت خرید یک واحد مسکونی را ندارند که با این طرح افراد می‌توانند با توجه به مبلغی که دارند اقدام به خرید کنند.

بورس کالا تحویل به موقع را ضمانت می‌کند

فلاح درباره مزیت این طرح اضافه کرد: در پیش فروش مسکن مبلغ ملک در چند دوره واریز می‌شود، اما هیچ ضمانتی برای تحویل به موقع آن وجود ندارد، اما در خرید اوراق سلف مسکن، با مبلغ اندک هم می‌توان یک متر مربع خانه خریداری کرد و نیاز به پرداخت کامل پول واحد نیست ضمن اینکه، بورس کالا ضمانت تحویل به موقع واحد را می‌دهد و در زمان موعد بر اساس امید نامه مسکن را تحویل می‌دهد.

وی گفت: با نظارت و تضامینی که در بازار سرمایه وجود دارد خریدار با خیال راحت اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند و اگر سازنده به تعهدات خود عمل نکند باید خسارت پرداخت کند.

مطالعه بیشتر: با هر میزان پول، در بورس خانه‌دار شوید/ صدور مجوز فروش متری مسکن

چگونگی قیمت‌گذاری

فلاح افزود: قیمت هر اوراق سلف موازی، متناسب با ارزش حدودی واحد طبقه همکف که از همه بزرگتر و نقشه ضعیف دارد تعیین می‌شود و در زمان سر رسید اگر واحد بزرگتر و بهتری انتخاب شود باید مابه‌التفاوت آن را بپردازد.

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: اگر فرد تصمیم دارد که یک واحد کامل را خریداری کند می‌تواند اوراق بیشتری خریداری کند.

فلاح با اشاره به اینکه ارزش اوراق سلف مسکن متناسب با قیمت مسکن رشد می‌کند افزود: افراد در زمانی که نیاز به پول دارند می‌توانند هر زمان، این اوراق را در بازار ثانویه بفروش برساند.

وی بیان کرد: با در نظر گرفتن پروژه ساختمانی، تعدادی اوراق سلف موازی، متناسب با امید نامه پروژه منتشر می‌شود.

اعلام آمادگی یک پروژه

فلاح ادامه داد: تا امروز یک پروژه در پردیس اعلام امادگی کرده است و سایر سازندگان نیز تمایل برای حضور در این طرح را دارند.

وی با بیان اینکه برای انتشار این اوراق باید مقدمات آن فراهم شود گفت: برای اجرایی شدن طرح، بعد از تصویب در کمیته فقهی و تایید در بورس کالا، باید در کمیته تنظیم مقررات بورس مطرح شود.

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران بیان کرد: انتشار اوراق سلف موازی منتظر تایید نهایی هیيت مدیره بورس است تا زیر ساخت‌های لازم ایجاد شود.

منبع: خبرگزاری صداو سیما

چگونه مسکن متری بخریم؟ / شروط و جزيیات

علی قايدی در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر سیما درباره آخرین وضعیت تسهیلات دهی ودیعه مسکن با اشاره به آغاز پرداخت این تسهیلات از سوی بانک‌های عامل، گفت: بر اساس مصوبه‌ای که 23 خرداد 1400 از ستاد ملی مقابله با کرونا داشتیم، از 26 خرداد ثبت‌نام را آغاز کردیم تا کنون حدود 740 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که از این ثبت‌نامی‌ها حدود 81 هزار نفر به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

وی درباره مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن گفت: برای شهر تهران با توجه به اینکه مبالغ اجاره بها بالاتر است، 70 میلیون تومان، برای سایر کلانشهرها 40 میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری هم 25 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

مطالعه بیشتر: پرداخت وام ودیعه مسکن متوقف شد؟/ سنگ بزرگ بانک‌مرکزی پیش‌پای متقاضیان!

دوره بازپرداخت؛ 5 ساله

معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی دوره بازپرداخت این تسهیلات را 5 ساله عنوان کرد و افزود: نرخ سود این تسهیلات 13 درصد است.

وی خاطرنشان کرد: روش دیگر بازپرداخت تسهیلات که سال گذشته به تصویب رسیده بود، مورد استقبال قرار نگرفت؛ آن هم این بود که وام گیرنده اقساط را پرداخت نمی‌کرد ولی در پایان سال یکجا اصل و سود وام را تسویه می‌کرد.

قايدی ادامه داد: نیازی به حضور در ادارات راه و شهرسازی برای ثبت‌نام نیست و فقط باید در مرحله آخر که مراجعه به بانک است، در شعبه حاضر شوند؛ برای ثبت‌نام متقاضیان باید به سامانه طرح اقدام ملی مسکن در آدرس… ثبت‌نام کنند، سپس به صورت کاملا سیستمی شرایط متقاضیان پالایش می‌شود؛ هر متقاضی‌ای که واجد شرایط باشد، شعبه بانک مورد نظر را در نزدیک ترین محل زندگی خود انتخاب کرده و پس از آن به بانک مراجعه می‌کند.

مطالعه بیشتر: بهانه‌های تازه برای ندادن وام ودیعه

شروط پرداخت وام

وی یادآور شد: بانک هم شرایط مورد نظر خود را بررسی کرده و در صورتی که متقاضی، واجد شرایط باشد، پرداخت آن انجام می‌شود. ما شرایط بانکی را بررسی می‌کنیم؛ یکی اینکه سرپرست خانوار باشد؛ در مقطع فعلی مالکیت نداشته باشد؛ تاریخ انعقاد قرارداد اجاره از اول مهر 1399 تا 31 شهریور 1400 مرتبط باشد. اگر این سه شرط را داشته باشد، تایید شده و فرد می‌تواند بانک عامل را معرفی و به آن شعبه مراجعه کند.

این مقام مسيول در معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: بنابراین افرادی که در حال حاضر نسبت به انعقاد قرارداد اجاره با موجر اقدام می‌کنند هم مشمول دریافت این تسهیلات می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، کسانی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند که یا آقای متاهل باشند یا خانم مجرد بالای 35 سال؛ اجاره‌نامه‌ها هم یا باید در دفاتر مشاور املاک نوشته شده و کد رهگیری اخذ شود یا اینکه در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد.

مطالعه بیشتر: خروج مجدد سامانه املاک و اسکان از دسترس!

سقف 10 هزار میلیارد تومانی

معاون اداره کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به سقف کلی اختصاص داده شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تا 10 هزار میلیارد تومان، بعید است محدودیت خاصی برای ثبت‌نام در نظر گرفته شود. فعلا هر فرد که ثبت‌نام کند و واجد شرایط باشد، می‌تواند به بانک مراجعه کند.

قايدی بیان کرد: با توجه به اینکه تسهیلات مذکور به دوره شیوع کروناست، بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، اگر چک برگشتی اشخاص مربوط به دوره کرونا باشد، این ستاد برای آنها استثنا قايل شده و می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

وی درباره طولانی شدن علت پرداخت این تسهیلات تاکید کرد: از زمان آغاز ثبت‌نام، یک ماه را برای انجام فرآیند ثبت‌نام در نظر گرفته بودیم؛ اما زمانی که می‌خواستیم پالایش کنیم، دوره آغاز بازبینی و اصلاحات فنی سیستم‌ها و سامانه‌های وزارت راه و شهرسازی بود که سبب شد یک ماه در فرآیند پالایش ثبت‌نام‌کنندگان، وقفه ایجاد شود؛ اما از هم اکنون دیگر دوره پالایش به طول نمی‌کشد و بعید است این روند بیش از 10 روز به طول بینجامد.

مطالعه بیشتر: وام ودیعه مسکن برای مستاجران نیمه دوم سال + جزيیات

آغاز پرداخت وام ودیعه مسکن / کدام مستاجرها مشمول می‌شوند؟

 بازار سهام در هفته گذشته روند متعادلی را داشت اما روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با عرضه گسترده نمادهای شاخص‌ساز و اصلاح شاخص کل مواجه شد. در دو هفته گذشته شاخص تا محدوده یک میلیون و 580 هزار واحد هم رسید اما با افت آن در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به یک میلیون و 520 هزار واحد رسید.

در آخرین روز معاملاتی بورس هفته گذشته بازار سهام با روندی صعودی به کار خود پایان داد و تا حدی ریزش شاخص جبران شد اما همچنان شاخص به مقاومت قبلی خود نزدیک نشده است. روند بازار سهام برای هفته آینده از نظر کارشناسان به چه صورت خواهد بود؟

مصطفی محبی مجد، کارشناس بازار سهام درباره روند بورس برای هفته آینده به تجارت‌نیوز گفت: روند بازار بستگی به انتشار اوراق با نرخ بهره بالایی دارد که قرار است توسط بانک مرکزی منتشر شود. اگر بانک مرکزی اقدام به این کار کند قطعا زیان بزرگی را به بازار سهام و سهامداران وارد می‌کند. وی در این باره می‌گوید: بهتر است تا بانک مرکزی قبل از انتشار این اوراق با فعالان بازار سهام مشورتی کند تا از خطر احتمالی که متوجه بازار سرمایه است جلوگیری کند.

این کارشناس بازار در بخش دیگری گفت: با توجه به سیگنال‌هایی که بورس در چند روز گذشته دریافت کرده است، روند شاخص را در محدوده یک میلیون و 550 هزار واحد می‌بینیم. همچنین گروه فلزات اساسی و زراعت به نظر می‌رسد هفته آینده پیش‌رو باشند.

همچنین محمد باقر خادمی، کارشناس بازار سهام هم درباره روند شاخص کل تا یک ماه آینده می‌گوید: تا یک ماه آینده پیش‌بینی می‌شود شاخص کل در محدوده یک میلیون 500 باقی بماند و صنایع بانکی، خودرویی و تک‌سهم‌ها از گروه‌های پیش‌رو خواهند بود.

نیما میرزایی، کارشناس بازار سهام هم درباره ریزش‌های اخیر بازار و در توصیه به سهامداران به تجارت‌نیوز گفت: به نظر می‌رسد که ریزش این روزها بیشتر اصلاح موقت و فرصتی مغتنم برای اصلاح پرتفوی معامله‌گران برای خرید سهام پرپتانسیل و جامانده باشد.

پیش‌بینی بورس هفته سوم شهریور / بازار مثبت می‌ماند؟

شرکت عمران و توسعه فارس از تعیین زمان پرداخت سود به سهامداران خبر داد.

بر این اساس، این شرکت اعلام کرد، سهامداران حقیقی به میزان دارایی سهام می‌توانند از تاریخ 1400/06/15 لغایت 1400/07/22 نسبت به دریافت سود اقدام کنند.

همچنینی، سود سهامداران حقوقی نیز از تاریخ 1400/07/25 قابل دریافت خواهد بود.

“ثفارس” آماده پرداخت سود شد

ه گزارش گروه تحقیق بورس‌نیوز، شرکت ” ایرکا پارت صنعت ” با نماد معاملاتی ” خکار” حاضر در بازار «بورس» در شفاف‌سازی جدید خود خبر از «صدور افزایش سرمایه 229 درصدی» به سهامداران داد.

این شرکت قصد دارد تا از محل “مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها” سرمایه فعلی خود را از 716,000,000,000 ریال به 1,640,257,000,000 ریال افزایش دهد.

برپایه این گزارش باید اشاره شود که قیمت تيوریک این سهم ” 5,501 ریال” محاسبه شده و «با توجه به قیمت پایانی امروز سهم به مبلغ 18,100 (ریال) و افزایش سرمایه 229 درصدی، قیمت تيوریک سهم (قیمت بعد از انجام افزایش سرمایه، بدون افت یا رشد) مبلغ 5,501 ریال است».

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *